PRODUCTIEF DAGJE

Dat was nog eens een productief dagje! Manlief had gisteren nog een mand met groenten meegenomen. Dus dat heb ik vandaag direct maar verwerkt tot diepvrieszakjes hondenvoer, groenten met kip. Zijn de doggies ook weer een aantal dagen blij!

Van de overige resten groenten (merendeel groenteafval) heb ik nog een groentebouillon getrokken. Die kan ik morgen weer gebruiken voor bijvoorbeeld….euh…even zien, ik denk dat het een tomatensoepje wordt (als ik de inhoud van mijn koelkast zo zie).

Naast de wortelen en bleekselderij heb ik nog een ui (gepeld en gehalveerd), een aantal gedroogde laurierblaadjes, een anijsster, 2 knoflook teentjes, wat zout en peper toegevoegd. Even aan de kook brengen, het vuur laag zetten en simpelweg nog een aantal uren laten trekken. De keuken ruikt echt weer yummie!!!

Nadat alle groenten en kip was afgekoeld, heb ik de diepvrieszakjes gevuld. En toen de volgende klus; 4 liter wasmiddel maken! Och, wat is het toch af en toe oneerlijk verdeeld…; ) ! Zelfs bij de supermarkt in Frankrijk kwam ik enorm grote stukken Marseille zeep tegen. En voor wat voor prijs… outch, dat is wel even slikken vergeleken met Nederland! Laat ik zeggen dat ik nu ongeveer de helft heb betaald voor hetzelfde stuk zeep als in Nederland. Ja…daar word je even stil van… (spijt dat ik niet meer heb mee genomen).

PRODUCTIEFDAGJE

Klik op foto voor groter view.

Een grote soeppan van ca. 4 à 5 liter (tegenwoordig mijn ‘zeep-pan’) gevuld met water. Hierin ca. 80 gram Marseillezeep en ca. 40 gram sodazout. In veel recepten staat 80 gram sodazout, maar eigenlijk gebruik ik dit hardnekkige goedje niet al te veel in een wasmachine. Ik denk altijd dat ik niet zeker weet wat voor materialen er in de wasmachine verwerkt zijn….dus niet te veel risico nemen (soda tast aluminiumonderdelen in de wasmachine aan). Uiteraard kun je het wel goed gebruiken voor een handwasje.

Terug naar de Marseillezeep. Even alles goed laten oplossen in kokend water en het vuur uit zetten. Laat het afkoelen en het mengsel een nacht laten staan. De volgende ochtend is alles een dikke massa geworden. Geen punt; met de staafmixer is alles binnen no-time weer vloeibaar en kan het in een can/ fles gegoten worden. Neem voor de witte was nog een gebroken steradent tablet, als whitener, een kopje natuurazijn als wasverzachter en…. Super schone was verzekerd!

Je snapt het al, ik heb er vandaag ook nog een aantal wassen ‘doorheen gejaagd’. Vandaar dat de bodem van mijn wasmiddelfles in zicht kwam. Ik kan nu toch wel zeggen: “ik ben bijna door mijn vakantie-was heen”. Jahoe! Het stapeltje gestreken was is dan weliswaar nog niet geweldig te noemen voor 1 dag, maar goed….. ik heb ook voldoende andere nuttige dingen gedaan ; ) !

Als een ‘vliegensvlugge Sjaakie’ ben ik vanochtend ook nog door de benedenverdieping gegaan. Even goed zuigen (alle dierenharen weer verwijderd), de gebruikelijke honden-kwijltjes verwijderd, alles gestoft en nat afgenomen, toilet gereinigd en zelfs de gootsteen blinkt weer!!!

Dat laatste dankzij mijn ‘Gele Power Spray’. Een mengsel op basis van…heel simpel; natuurazijn en citroenschillen. Er staat bij mij in de vensterbank eigenlijk het hele jaar door een glazen fles van de AH waarin zij sinaasappelsap verkopen. Deze fles vul ik met natuurazijn en zodra ik citroenschillen heb, gaan deze erbij. De fles blijft minimaal een week op een warme plek staan zodat alles goed kan intrekken (zo nu en dan even schudden). Na die week, zeef ik de citroenschillen en giet ik het mengsel in een spuitflacon. Die staat permanent bij mij op het aanrecht. Een beter middeltje tegen kalkaanslag en vetranden op het fornuis heb ik namelijk nog niet gevonden!

PRODUCTIEF DAGJE 002

Klik op foto voor groter view.

Natuurlijk is er voldoende te koop in de supermarkt. Er zijn voor mij alleen een aantal ‘maar-s’: veel van de luchtjes die vrijkomen zodra je het gekochte product gebruikt, kan ik niet handelen. En daarbij weet ik niet wat voor ‘troep-bestanddelen’ zijn gebruikt om te komen tot zo’n doeltreffend product! Wel eens over nagedacht? Een ander ‘maar’ is voor mij; heb je wel eens naar je handen gekeken als je het huis eens een grondige schoonmaakbeurt geeft met al de gekochte schoonmaakmiddelen? Ik weet niet of ik de enige ben, maar mijn handen zien eruit als verschrompelde, droge, vaak geïrriteerde hompjes. Met de natuurazijn en citroenschillen zou ik mijn handen zelfs kunnen insmeren…als ik daar de behoefte toe zou voelen natuurlijk ; )!

Een opmerking: bepaalde stenen aanrechtbladen zijn zeer gevoelig voor citroenvocht (het zuur bijt in het steen, waardoor er verkleuringen kunnen ontstaan)! Maar indien jouw aanrechtblad bestand is tegen deze zuren, dan heb je een super reiniger aan deze Gele Power Spray!

En nu…ach, nu ben ik de schoonmaak wel weer even zat. Morgen wellicht nog een ‘stukje’ strijken en hopelijk kom ik weer even toe aan mijn honing-zeezout scrubje en honingmasker. Lekker het weekend in, zal ik het maar noemen!

Vandaag ook nog even kort de tuin in geweest. Snoeien is wel even nodig, dus waarschijnlijk vind je mij morgen nog in de achtertuin. Ik heb vandaag in ieder geval de lampionplant voor de eerste keer gekortwiekt. Oh, ik krijg echt zin in Halloween! De lampionnetjes hebben inmiddels een mooie plek gekregen om te drogen zodat ze prima in mooie najaar stukjes passen. Najaar stukjes, betekenen voor mij St. Maarten en Halloween! Ik denk dat ik komende week al iets laat zien van mijn Halloween ideeën….

Nu tijd om lekker te relaxen… Tot de volgende blog!

 

Geef een reactie

