Is de zomer voorbij – Gemarineerde Ossenhaas

Wat een natte vieze bende! Zelfs de honden zijn iedere keer eerder binnen dan ik met die regen. Vandaag zou ik bijna de verwarming hebben aangezet. Maar dat vind ik voor augustus toch een beetje vroeg. Pff… het is even wat slechter weer en ik heb het direct te pakken!

Het begon gisteravond; m’n keel begon pijn te doen, ik kon niet meer ophouden met niezen, m’n hoofd voelde zwaar en het eten smaakte niet. En vanochtend, ja hoor, m’n stem weg! Oja en ik heb het dus koud, heel koud! Ik heb zelfs weer sokken aangetrokken om maar even een klein beetje op te warmen. Hatsjoe…

GESNOTTER

Klik op de foto voor groter view.

Dat het eten mij gisteravond niet smaakte, was toch wel erg jammer. Ik wilde net deze week weer eens een eetdagboek bijhouden. Als eerste gezonde maaltijd voor deze week had ik zalm in de oven met een jasje van couscous gemaakt. Manlief was er gelukkig wel bijzonder over te spreken ; ) ! Dus ik denk dat ik het gerecht deze week nog een keer maak en dan WEL met een foto en receptbeschrijving. Want ik geef natuurlijk niet op! We blijven gewoon weer even gezond eten deze week. De vakantiekilootjes zijn nog steeds niet compleet verdwenen ; ). Hopelijk keert mijn smaak deze week nog terug, maar ach…we hebben manlief als beste ‘proefdier’!

Het was vandaag weer Kaasboer Siebren dag! Hoewel ik al weet wat er volgende week voor speciale nieuwe kaas op de rol staat (moet zeggen dat die ook erg interessant klinkt!), heb ik deze week naast de Blije Geit gekozen voor Landana Groene Pesto. Deze milde kaas met basilicum ziet er niet alleen schitterend uit door de groene kleur, hij heeft een heerlijke lichtpittige pesto smaak. Maar eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat mijn smaak nog niet op en top is op dit moment : ( ! Ik probeer deze kaas nog op een moment dat mijn smaak volledig terug is en dan kom ik ook met een leuk receptje, beloofd!

Ik had mij zo voorgenomen om het Eetdagboek voor deze week te maken, dat er zelfs foto’s waren gemaakt van het eten gedurende het weekend. Dus ik geef toch nog een korte samenvatting van het eten van de afgelopen dagen.

We hebben een keertje lekker VOOR ons laten koken dit weekend ; ) ! En wel door de Chinese kok! Ik heb zelfs eens iets anders geprobeerd en ik was echt aangenaam verrast!

Ik eet eigenlijk altijd vis bij de Chinees, en wel garnalen Gon Boa. Mooie grote garnalen in een Szechuanese marinade. Oja, ook belangrijk: lekker pikant!!! Nu heb ik toch eens voor iets anders gekozen, namelijk Ho Sin Po. Een stoofpotje met tongfilet, garnalen en inktvis in een licht hete saus. En het was lekker!!! Ik ga vanaf nu dus echt meer afwisselen. Voor mij is het altijd belangrijk dat er ook voldoende groenten in het gerecht zitten. En dat was in dit geval ook zeker zo. Toppie! Och ja, manlief…hij neemt meestal Ta pang Peking, aan tafel geflambeerd op een gietijzeren plaat met groenten en een zwarte bonensaus.

Het andere toppertje dit weekend was ons ‘weekend-beenhammetje’. Het was eigenlijk een Amerikaanse beenham (wat behoorlijk pittig is qua smaak), maar door mijn honing-mosterd marinade werd hij gelukkig is zachter van smaak. Zodra de beenham in de oven staat, moet je er voor zorgen dat er regelmatig iets van het honing-mosterd mengsel over de beenham gegoten wordt. Simpel met een goed gevulde salade erbij…yummie!

Even een kleine uitstap. Op een droog moment heb ik gisteren nog even door de tuin gelopen om op te nemen wat voor werkzaamheden ik nog te doen heb de komende weken. Zoals het snoeien van de rozen, klimop en andere uit de kluiten gewassen klimmers. Ik kwam langs de pompoenen gelopen….. er kwam geen eind aan! Wat een planten zijn er ontstaan uit die kleine pompoenzaadjes! Bijzonder! Weet je dat ik niet eens de grootste pompoen kan optillen! Zo zwaar! De Bolster liet mij destijds al weten dat er veel tijd en liefde in de zaden was gestopt, nou….. dat kun je wel zeggen! Na zoveel jaar proberen, kan ik met trots zeggen dat ik dit jaar MEGA pompoenen heb! Ik ben nu alleen nog aan het uitzoeken wanneer de beste tijd is om ze te oogsten. Het leukste zou natuurlijk zijn om ook echt oranje exemplaren te hebben voor Halloween, maar of ze dat halen met echt heel regenachtig weer, vraag ik mij af. Vandaar dat ik nog even verder ga met mijn onderzoek…, of een e-mail naar De Bolster. Wellicht heeft iemand van jullie ervaring met ‘levensgrote’ pompoenen in augustus? Laat het mij gerust weten, ik ben blij met alle informatie!

EETDAGBOEK

Klik op foto voor groter view.

Hier zit ik dan…met naast me een warme kop thee, een tissue box, de nog in te nemen vitamientjes en wat fruit. En nu bedenken wat ik nog meer kook voor het eetdagboek…

Vanavond:

Gemarineerde ossenhaas op een bedje van rucola, champignons met pijnboompitten en een bakje wortelchips uit de oven.

  • Neem per ossenhaasje een aantal lepels honing en dijonmosterd. Klop dit goed door elkaar. Leg de ossenhaasjes in deze marinade en laat het afgedekt een aantal uur goed intrekken in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 175◦. Rasp de worteltjes in dunne plakjes. Hiervoor kun je een kaasschaaf gebruiken. Leg op een ovenplaat een vel bakpapier en verdeel hierover de worteltjes. Besprenkel de wortelplakjes met een beetje olie, wat zeezout en wat peper. Schuif de ovenplaat voor ca. 25 minuten in de oven.
  • Snij de champignons in partjes (ik snij meestal geen schijfjes, omdat partjes naar mijn mening meer de smaak behouden). Kastanje champignons zijn qua smaak natuurlijk nog intenser, dus heb je deze in huis…dan lijkt mij de keuze snel gemaakt ; ) !
  • Verhit wat kokosolie in een koekenpan en gaar de ossenhaasjes in ca. 8 minuten (ligt een beetje aan de dikte van het vlees). Leg de ossenhaasjes na het bakken op een bordje en dek het af met aluminiumfolie om het vlees even te laten rusten.
  • Zet een wok op het vuur en laat de kokosolie smelten. Wok nu snel op hoog vuur de champignons tezamen met 2 handjes rucola en de pijnboompitjes om en om. Eventueel een snufje zout en peper toevoegen. Ik laat het niet te lang op het vuur staan, zodat de champignons en de rucola niet te veel slinken.

Voor een leuke presentatie:

  • Neem een schep champignonmengsel. Leg hierop het ossenhaasje en schep er eventueel nog iets van de mee gegaarde marinade overheen. Zet hiernaast een bakje met hierin de wortelchips.

Wederom makkelijk voor te bereiden, gezond en (toch wel belangrijk ; )) erg lekker!!! Eet smakelijk!

Het is alweer het einde van de middag en ik merk dat ik me al weer wat minder begin te voelen. Ik heb me daar eens in verdiept. De voornaamste reden schijnt te zijn dat je temperatuur sowieso tegen de avond toeneemt, dus ook als je niet ziek bent. Daarnaast raak je meer vermoeid tegen de avond, waardoor de weerstand minder is. Klinkt allemaal heel redelijk. Daar moet ik het waarschijnlijk maar even mee doen de komende dagen….

Hoewel ik vroeg mijn bedje in ga, wens ik jullie in ieder geval wel een heel fijne avond toe! Oh…en by the way….de IKEA gids is binnen…dus als je mij morgen aantreft op de bank met een dekentje en een grote pot thee, dan weet je wat ik aan het ‘doorpluizen’ ben…de IKEA gids!!!

Geef een reactie

