MUZIEK 0511

Wil je een nummer beluisteren, klik dan simpelweg op de titels die genoemd worden in dit blog!.

Iedereen die mij kent, wordt op Facebook al behoorlijk vaak ‘geterroriseerd’ met muziekfragmenten van mij. Toch tijd om er weer eens een blog aan te wijden.

Er zijn een aantal geweldige artiesten in deze wereld en het zou jammer zijn om daar geen aandacht aan te besteden. Zeker als het gaat om artiesten die in Nederland nog niet super bekend zijn. Toch zullen er nummers voorbij komen waarvan je zegt ‘och ja, die ken ik’. En hopelijk doet je dat besef hunkeren naar meer van die desbetreffende performer.

Ik deel graag mijn huidige favorieten met jou! Namelijk….tromgeroffel…allereerst LONDON GRAMMAR. Een geweldige band, bestaande uit 3 personen (ja, luister de muziek, dan sta je met een mond vol tanden….hoe kan dit… slechts 3 personen?!?!).

12921663b00cac4a7acada706f2fb3d5

Even een beetje achtergrondinfo over London Grammar:

London Grammar ontstond in 2009 in Nottingham, toen Hannah Reid en Dan Rothman elkaar ontmoetten tijdens hun studies. In 2010 vervoegde Dominic Major de band. Eind 2011 werd Conon Wheeler aangesteld als manager van de band. In 2012 tekende London Grammar een contract bij Ministry of Sound. Hun eerste plaat If You Wait verscheen in 2013. Met de hit Wasting My Young Years bereikten ze in Frankrijk de tweede plaats in de hitparade. De grote doorbraak kwam er met het nummer Strong dat een toptiennotering haalde in Australië, België en Oekraïne. *

Ik mag mij al enige tijd de happy eigenaar van een cd van London Grammar noemen. En ik blijf enthousiast! Ik heb ze leren kennen met het nummer “Hey Now“. Die hebben jullie in een voorgaande blog al van mij mogen horen in de Sasha remix. Niet wetende dat het origineel zoooo ontzettend mooi is… Maar daar ben ik inmiddels achter hoor!!!

Ik kreeg het complete album van manlief (natuurlijk omdat ik er zo vaak over zeur…. ; ) ). Toen kwam ik er achter dat er ontzettend veel mooie nummers op staan. En dat doet mij ook weer beseffen dat wij in Nederland maar een beperkte smaak hebben. Ja sorry… maar wees eerlijk; heb je 1 van deze nummers in de top 40 zien staan?!? Zo jammer…

Een ander nummer dat ik graag wil delen is “Strong“. Dit nummer heeft, eerlijk gezegd, nu wel een extra lading voor mij. Mijn tante is overleden. Een vrouw van in de 60. Dus veel te jong. Ze liet een man en 2 kinderen op deze wereldbol achter. Drie mensen die haar dag in, dag uit moeten missen. Het nummer “Strong“, kwam in mij op, zeker toen mijn neef na de crematie weer terug moest naar zijn eigen ‘thuis’ in Ierland. Toch ‘ver’ weg als je elkaar wilt steunen. Daarom kon ik hem niets anders toewensen dan ‘kracht’. Zover van zijn vader en zus, in deze periode… En ik moet zeggen, het nummer is inmiddels ook enigszins ‘beladen’ geworden voor mij. Het nummer zal mij altijd aan mijn tante doen denken. En misschien is dat ook wel mooi. Vier zusjes, allemaal super sterk. Allemaal hebben ze behoorlijk wat voor hun kiezen gehad. Over de 4 zusjes zo direct meer.

Naast het album van London Grammar ben ik ook al een tijdje in het bezit van het album van Woodkid. Wat een fenomeen!!! Ik zei tegen manlief al dat dit de nieuwe ‘Franse Prince’ is! Wat een talent!

Enige informatie over Woodkid:

Woodkid is de artiestennaam van Yoann Lemoine (16 maart 1983, Lyon), een Franse zanger, videoclipregisseur en grafisch ontwerper. Hij regisseerde videoclips voor onder anderen Pharrell Williams, Katy Perry, Taylor Swift en Lana Del Rey, alsmede voor zijn eigen nummers. In maart 2011 verscheen Iron, de eerste ep van Woodkid. Zijn debuutalbum The Golden Age kwam uit op 18 maart 2013.*

6de1f26638b534df4e3da592d9245f1d

We hebben het nummer “Iron” voor het eerst gehoord in de promo voor Mountainman op History Channel. Compleet om…. Zoeken, zoeken, zoeken… Wie zijn dat? Nu, we hebben ze gevonden hoor! Het is WOODKID!!! Wat een origineel geluid! Voor mij (maar ik weet dat dit persoonlijk is) maakt het gebruik van veel klassieke elementen de nummers zeer interessant.

Mag ik er ook even op wijzen dat de kunstgroep “Cyrcle” in LA een muurschildering heeft gemaakt naar aanleiding van het album van Woodkid?!?! Echt geweldig!

e6634055b09873af46abd01a79b7d405

Het is misschien even wennen, maar luister een nummer alsjeblieft iets verder dan een paar minuten. Er zitten namelijk behoorlijk veel verrassende elementen in!

Ik moet zeggen dat je zodra het album start met het eerste nummer “The Golden Age” al behoorlijk in het ‘verhaal’ zit. En luister niet alleen naar de eerste minuten van het nummer. De nummers bieden bijzonder veel ‘surprises’. Muzikaal gezien echt een meesterwerkje…vind ik dan.

Het album vertelt een verhaal. Neem “Run boy Run” in combinatie met “Iron” en je snapt het geheel ; ) !

De vier zusjes waar ik het hierboven over had, zijn mijn moeder en haar 3 zussen, waaronder het jongste zusje die nu zo jammer genoeg niet meer bij ons op aarde mag zijn. Dat heeft een behoorlijk impact op alle zusjes. Natuurlijk is het verdrietig als een direct zusje of broertje overlijdt. Maar bij deze familie heb ik toch altijd een ‘bijzonder’ gevoel. Ze zijn echt als 4 zusjes opgevoed en zijn er ook altijd voor elkaar geweest. De band is heel sterk.

Mijn vader is aankomende januari 5 jaar geleden overleden. Voor mij stortte de wereld in op dat moment van overlijden. Mijn moeder was sterk en huilde niet (ze was hooguit af en toe behoorlijk dwars, waardoor er soms pijnlijke situaties ontstonden). Nu, is haar jongste zusje gestorven…. dat maakt meer in haar los dan ik ooit in haar gezien heb. Het is een feit dat ze 2 jaar geleden een hersenbloeding heeft gehad waardoor haar leven er ietwat anders uit is gaan zien. Maar toch, ze is intens verdrietig… Dat doet mij ook verdriet. Maar niet alleen bij haar, ook bij een van haar zussen waar we veel contact mee hebben. De derde zus maak ik helaas niet veel mee, maar bij haar zag ik op de dag van de crematie ook veel verdriet. Dat bracht die 3/4 zusjes toch weer even bij elkaar en zag je dat het zussen waren. Bij het schrijven van dit stukje moet ik denken aan “Sights” van London Grammar.

Ik vind het mooi om herinneringen aan muziek te mogen overhouden. Zo kwam mijn neef na het overlijden van zijn moeder met een ontroerend bericht op Facebook.  Ook al doet een bepaald nummer op dit moment nog zo veel pijn. Op een dag zal het een mooie herinnering zijn… Als eerbetoon aan mijn tante wil ik graag hierbij het door mijn neef gekozen nummer posten, namelijk “Let Her Go” van PASSENGER.

Bas, voor jou…”Let Her Go“…

naamloos

Ja, en toen was het stil….

 

Bron*: Wikipedia, YouTube, Cyrcle

 

