ADVENTSKALENDER-VERJAARDAG AFTELKALENDER DIY

Laatst had ik met mijn beste vriendinnetje een gesprek over het sturen van verjaardagskaarten. We kwamen tot de conclusie dat er tegenwoordig zo weinig kaarten gestuurd worden. Wij vinden dit voor de volwassenen al jammer, want wat is er nu leuker dan de brievenbus te openen op de dag dat je jarig bent en een lading kaarten te vinden?! Maar voor kinderen is het helemaal jammer. Ze vertelde hoe groot de ogen worden als hij zijn eerste verjaardagskaartjes op de deurmat vindt! Dat maakt het extra jammer dat er zovelen zijn die tegenwoordig een virtuele kaart sturen of alleen een bericht posten via social media.

Dus, je begrijpt het al; mijn neefje krijgt dit jaar een extra grote verjaardagskaart! De kleine man wordt al weer 6 jaar! Ik heb gekozen voor een verjaardag-aftel-kalender. Vanaf het begin van de maand mag hij iedere dag een vakje openen waarin een klein cadeautje zit met als uitsmijter HET cadeau voor zijn verjaardag op de dag zelf.

Werkbeschrijving:

BESCHRIJVING ADVENTKALENDER001

Wat heb je nodig:

  • een kartonnendoos
  • inpakpapier
  • aantal cadeautjes (voor iedere dag een), eventueel afgewisseld met snoep (denk bijvoorbeeld aan de uitdeelcadeautjes van de Hema of de Blokker)
  • kartonnen stroken
  • decoratie voor op de kaart (voor mijn neefje heb ik alles in het Lego thema gehouden, dus een Lego poppetje en ballonnen)
  • een uitgeprinte postkaart achterkant
  • nummers voor op de vakjes
  • schaar
  • lijm

De kartonnendoos heb ik zodanig verknipt dat er een klep is ontstaan aan de voorkant. Hierna heb ik hem bekleed met inpakpapier.

Op de bodem van de doos heb ik een vel met alle nummer geplakt.

Het is even passen en meten, maar met de kartonnen stroken en daarin gemaakte inkepingen (je kunt ook de vakverdelingen uit de kerstbal opbergdozen gebruiken!) ontstaat er een vakverdeling in de doos.

De vakjes zijn gevuld met een klein cadeautje of snoepgoed. In het laatste vakje, de dag van de verjaardag heb ik het ECHTE cadeau gestopt met een klein verjaardagskaartje.

Plak hierna een vel inpakpapier over de hele inhoud/ vakverdeling zodat alles niet meer zichtbaar is. Plak op ieder vakje (door het inpakpapier heen kun je meestal nog wel voelen waar de vakjes zitten) een nummer.

BESCHRIJVING ADVENTKALENDER002

De doos sluiten en decoreren met wat je maar wilt. Ik heb gekozen voor een Legopoppetje met de naam van mijn neefje, ballonnen en een Legowagentje.

Op de achterkant van de doos heb ik de uitgeprinte postkaart geplakt om het geheel er als echte verjaardagskaart uit te laten zien.

En klaar is de aftel-kalender! Het grote uitpakfeest is al begonnen! Hij zal nog 9 nachtjes moeten slapen voor zijn echte verjaardag, maar op deze manier wordt het aftellen wel een heel groot feest! Iedere dag een klein cadeautje!

Deze kalender is natuurlijk ook prima te gebruiken als adventskalender.

Geef een reactie

