September…maandje opruimen, schoonmaken…

Ja ja echt… hierbij vanuit ons nieuwe huisje!!! Ons mini-boerderijtje in Fryslan! Of zoals sommige het noemen in de buurt, het ‘Hans&Grietje-huisje’!

Ons nieuwe leven is begonnen en tot dusver kan ik zeggen… vermoeiend…haahhh… Nee, zonder gekheid, ik merk toch wel dat m’n energielevel ietwat minder is. Maar dan kan ik ook voor John spreken, die de meeste dagen ook nog gewoon naar zijn werk gaat. We zullen beiden blij zijn als we voor eens en altijd de sleutel in het slot kunnen omdraaien van het huis in Tuk. Dan weten we in ieder geval zeker dat het daar ook leeg, netjes en schoon is. Daarna kunnen we ons toch echt volledig op deze woning richten.

We zitten hier nu een week. Als het slapen hier al niet gaat dan komt dit door de vele klussen die ’s avonds nog door m’n hoofd gieren. Maar wat geweldig; wat een rust en stilte ’s nachts! Vanuit een van de kleine raampjes hebben we zicht op de maan… pfff… Het idee alsof je in een vakantiewoning zit ergens achteraf in de vrije natuur! Om nog maar niet te spreken over het opstaan hier!

SAMSUNG CSC
Onze buurtjes

De afgelopen week hebben we nog ontzettend veel mazzel gehad met het weer; ’s ochtends gooien we de deur open zodat de honden heerlijk naar buiten kunnen, er wordt een kopje koffie gezet en dan op naar de zijkant van het huis. Daar staan 2 stoeltjes met uitzicht op de weilanden naast ons ennn… op de zonsopkomst! En wat isย de zonย mooi al een aantal ochtenden… Zo mooi, dat ik natuurlijk compleet vergeet naar binnen te lopen om de camera te pakken (ik zal proberen er de komende dagen aan te denken ๐Ÿ˜‰ )!

Alles wat ik hier doe in huis, duurt nog wel een ‘stukje’ langer dan normaal… dan vind ik weer een super uitzicht en blijft mijn blik gericht op dat stukje natuur. Of het nu de ‘pinken’ in de weide zijn of de paarden aan de andere kant of de diversiteit aan insecten. Of het kijken naar wat de boer op dit moment doet met het land (daar kun je veel van ‘aflezen’, bijvoorbeeld of erย regen aankomt…daar ben ik de afgelopen week wel achter gekomen, toen ik net m’n wasje buiten had hangen ๐Ÿ˜‰ ) !

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Over wassen gesproken; ik heb nu een aantal wassen gedraaid in dit huis en nog geen 1 keer de wasdroger gebruikt (zijn we even bewust bezig ๐Ÿ˜‰ )! Steenwijk staat volgens mij al bekend om goed water, maar dit is helemaal om naar van te worden! Zelfs m’n haarย wordt na een wasbeurt super zacht (zonder conditioner…waar ik sowieso al niet zo gek op ben)! Naar mijn mening zelfs iets ‘te’, maar goed de handdoeken zijn op dit moment dus ook prima te gebruiken als ik ze hier in de wind/ zon laat drogen, i.p.v. in de droger (ze blijven redelijk zacht en blijven dus niet rechtop staan van waterhardheid ๐Ÿ˜‰ )! Even een ‘eye-opener’! Dat scheelt natuurlijk weer in energiekosten! En vanuit m’n bijkeukentje, loop ik zo met de wasmand naar het droogrek…dus waarom niet?!

Moeders was bang dat we te veel achteraf zouden wonen. Daar is ze nu gelukkig van teruggekomen ๐Ÿ˜‰ ! John heeft haar gisterenmiddag opgehaald om vast even te komen kijken. Hoewel het nog niet af is, was ze natuurlijk ontzettend nieuwsgierig. Ze was helemaal perplex over onsย ‘stekkie’. John was expres door het centrum gereden om haar te laten zien dat alles wat we nodig hebben ook aanwezig is en hij heeft langzaam de weg vanaf het centrum naar ons huis gereden, zodat ze dit ook echt mee kon krijgen. Voor degenen die het verhaal niet helemaal kennen, mijn mams heeft een aantal jaren geleden een hersenbloeding gehad en heeft nu zware afasie, dat houdt in dat het ‘begrip’ lastig is. Ze kan moeilijk een ‘link’ leggen en snapt veel dingen niet de eerste keer dat je het vertelt. Toen ze eenmaal in de achtertuin stond en de herkenningspunten van het centrum zelf zag, was ze verrast over hoe dicht we bij alles zitten. En toen ze het dak van de buren zo dichtbij zag (er zit maar 1 weiland tussen), was ze helemaal gerustgesteld ๐Ÿ˜‰ !

Ze had zelfs al ‘wilde’ plannen om zodra ze hier weer is met de rollator naar het dorp te lopen ๐Ÿ˜‰ ! Nu zou dit wel kunnen, maar we hebben geen voet- of fietspad, dus ben je lopend gedwongen om in de berm te lopen. Dat lijkt mij met een rollator niet echt een succes ๐Ÿ˜‰ ! John heeft vervolgens ons ‘nieuwe speeltje’ geshowd; de quad! Met de opmerking “nou moeders, dan moet u maar op de quad naar de Jumbo” ;)! Haahhh… nee, dat ging toch iets te hard naar haar zin ๐Ÿ˜‰ !

Maar het was heerlijk om mams hier te kunnen ontvangen. Ze heeft meerdere malen de ronde over het hele terrein gedaan aan de arm en was verrukt van alles wat ze zag. Dat deed mij wel heel erg goed. Moeders is dan wel ietwat anders ingesteld dan wij hoor!ย Voorbeeldje: de enorme buitenkachel die John enige tijd geleden ook via MP op de kop had weten te tikken, moest in haar ogen wel een verfje hebben! Terwijl ik dit roestige, dit verweerde wel mooi vind, wil zij dat hij er strak gelakt uitziet ๐Ÿ˜‰ ! Dus mams… we gaan hem netjes schilderen hoor ๐Ÿ˜‰ !

We hebben een tweetal weekenden geleden onze vuurdoop gehad: de BuurtBBQ! Spannend! Maar och, wat was het leuk en gezellig!!! We vonden het beiden jammer dat we er nog niet woonden en weer terug naar Tuk moesten ’s avonds. Wat een lieve, leuke mensen! Weet zeker dat we nog leuke contacten hier kunnen opbouwen! Nou ja… euhh… kan eigenlijk ook niet anders… wij hebben ons opgegeven voor de organisatie van volgend jaar…dus we zullen iedereen ook zeker leren kennen ๐Ÿ˜‰ !!! We zijn blij te weten welke buren we hebben en dat we ook al een paar lieve mensen hebben mogen ontmoeten bij wie we ook kunnen aanbellen als er iets is… oh nee, dat is ook even wennen voor ons: je belt hier niet aan! Auto op de dam? Deur staat open?ย Dan is er iemand thuis en kun je gewoon naar binnen lopen ๐Ÿ˜‰ !!! In ieder geval ontzettend gastvrij!

SAMSUNG CSC

Dat brengt mij ook op onze andere buurt-BBQ! Ja echt, die hebben we nu eindelijk ook een keer gehad!!! Jammer hรจ! Ik heb daar in het verleden al eens iets over geschreven. Over dat ik het zo jammer vond dat we met zo’n klein straatje eigenlijk niet iets samen konden doen. Onze buren hielden hun huwelijksfeest en daar was het straatje voor uitgenodigd. We raakten aan de praat en toen bleek een van onze buurvrouwen er ook zeker voor open te staan om iets te organiseren! Hoe leuk! Dus… iedereen (nouja, bijna iedereen) stond er voor open! Met als gevolg: tenten, bbq’s, tafels, goed eten! Alles geregeld! En het was bijzonder gezellig!!! Hoop dat ze dit nu in ere houden en er een jaarlijks terugkerend feestje van kunnen maken! Ben nog blij dat wij dit nog hebben mogen meemaken!

Bbq-en, dat doen wij op dit moment bijna iedere avond! Ik hoor je denken ‘maar John vindt het toch helemaal niet gezellig om de bbq aan te steken voor 2 personen’. Klopt, maar dit is wel de nieuwe situatie hรจ ๐Ÿ˜‰ ! We hebben een heerlijke stek gevonden bij de stallen waar de bank, tafel, kachel en bbq staat. We zitten uit de wind, met de kachel aan ook nog enorm warm en we staan droog met bbq-en! En daarbij heb ik nog steeds geen keuken…:(… Na enorm veel narigheid, komt die keuken nu ‘ergens’ in oktober. Maar het is wel goed zo, wij zijn er klaar mee en gaan ons er verder niet meer druk om maken! Wij hebben ons elektrisch kookplaatje en de bbq en daar halen we toch iedere avond weer maaltijden vanaf ๐Ÿ˜‰ ! Een beetje ‘kamperen in eigen huis’ ! Heel gezellig als iemand met een afbak stokbroodje komt aanzetten, maar helaas… we hebben dus geen oven ๐Ÿ˜‰ !!!

SAM_3194.JPG

Zaterdag om het huis bezig geweest om alles onkruid vrij te krijgen. Dat was de tweede keer nu. Maar aangezien we er nu wonen, kan ik het wel ietwat makkelijker bijhouden. Om niet te spreken over hetย  ‘spinrag-vrijmaken’. Het huis ziet er inmiddels ook een aantal jaren jonger uit zonder spinrag en viezigheid ๐Ÿ˜‰ ! Alle voegen tussen de klinkers uitkrabben, is redelijk ‘geestdodend’ werk. Daarna wil je toch ook nog wel wat leuks doen! Dus John heeft palen geplaatst rond de oude paardenbak met daaraan een snoer verlichting… Wat ontzettend gezellig ๐Ÿ˜‰ !!!

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

We hadden na deze werkdag nog een leuk uitje; langsgaan bij John z’n oom en zijn vriendin! En het leuke is, dat is eigenlijk zowat om de hoek ๐Ÿ˜‰ !!! Zij wonen hier dichtbij! John was er al wel geweest (het nieuwe huis van zijn oom), maar ik kende het alleen van buiten! Hij is een straat verder verhuisd nadat hij de boerderij (de ouderlijke boerderij) verkocht had. Wat een mooi plekje! En pfff…. allemaggies… ik zal de volgende keer wel een foto maken (als het mag natuurlijk ๐Ÿ˜‰ ), maar wat heeft hij gave stallen, overkapping bij het huis!!! Het was weer super gezellig! Leuk dat we dit nu vaker kunnen doen omdat we zo dichtbij wonen! Nog heerlijke tomaten meegekregen uit eigen kas! Die smaakten weer prima in de salade ๐Ÿ˜‰ !!!

Ik zag op FB, via ‘onze razende reporter'(zoals wij hem noemen omdat hij altijd het laatste nieuws heeft uit ons dorp) dat er gisteren zwemmen met de honden was geweest in het openluchtbad in het dorp. Wat ontzettend leuk zeg! Waarschijnlijk het einde van het normale zwemseizoen en dan kunnen baasjes met hun honden nog een keer samen het zwembad in! Was leuk geweest voor onze kanjers! Maar ik ben heel eerlijk… ik zou op dit moment niet eens met ze aan durven komen…haaahhhh… het zijn een stelletje smeerpoetsen de afgelopen week ๐Ÿ˜‰ !!! Bram helemaal! Hij is iedere keer gewoon helemaal zwart! Ze hebben het hier zo naar hun zin, maar dat betekent ook: de hele dag buiten, door alles heen banjeren, alles begraven en weer opgraven, zwarte poten, rollen in modderige grond…etc .Wat een heerlijke ‘voddenbaaltjes’ ๐Ÿ˜‰ !

Maar wat hebben ze het allemaal naar hun zin!!! Zelfs Tijger is al buiten! Hij zou eigenlijk een aantal weken binnen zitten, maar hij deed al zo goed mee met het nieuwe eet-ritme en dat hij al gewoon tussen de hondjes zat, dat we hebben besloten om het toch alvast te proberen! En dat gaat dus al een aantal dagen goed! Hij banjert heerlijk de weilanden heen, maar is met etenstijd gewoon weer thuis ๐Ÿ˜‰ !!!

Och ja… en dan Bram… Hij gaat ’s avonds nog even samen met baasje op pad ๐Ÿ˜‰ !!! Samen de post halen! Trust me, dan zijn ze wel even onderweg hoor ๐Ÿ˜‰ !!!

SAM_3154.JPG

Nouja, gaten graven is op zich niet zo’n probleem op dit moment: we hebben toch gisteren weer een mooie voorraad planten gekregen!!! Was er helemaal stil van! Ik had er al plekjes voor bedacht, maar John had alles uit de auto getild en toen stond een van de hortensia’s zo ontzettend mooi, dat ik er nu sterk aan denk om voor bij het hek ook wat hortensia’s neer te zetten. Och en dan alle kruiden! Wij hebben hiernaast een reeds aangelegde moestuin. Die heb ik al een keer uitgedund, maar moet nu weer nodig gebeuren! Van deze moestuin wil ik graag alleen kruidentuin maken (naast het huis, naast de keuken). Mijn tante had dus nog enige kruidenplanten over… Kan niet wachten tot ik de huidige moestuin leeg heb om het om te zetten naar alleen kruiden. De moestuin komt nu achter het huis! In eerste instantie met een tunnelkas! Later als we geld hebben ( ๐Ÿ˜‰ ) komt er een permanente kas! Maar voor komend seizoen zijn we er prima mee gered en kunnen we weer eten van onze eigen aanplant ๐Ÿ˜‰ !!!

SAM_3195.JPG

Je leest het al wel… nog ‘genoeg werk aan de winkel’ ! Ik probeer iedere keer een beetje een update te posten! Maar goed, internet is hier ook ietwat minder… Om nog maar niet te spreken over tv! Die hebben we op dit moment namelijk nog helemaal niet!!! We kijken Netflix via internet op dit moment (weliswaar met veel onderbrekingen…zucht)! Maar ach, we zijn zoveel bezig en buiten, dat we maar korte avonden over hebben om nogย tv te kijken ๐Ÿ˜‰ !

Voor iedereen weer een fijne avond! Tot snel vanuit ons ‘Hans&Grietje-huisje’ ๐Ÿ˜‰ !!!

 

Geef een reactie

